Nybegynner pilates kurs (PILATES 1)

Skrevet av: Kjersti, publisert 29.04.2013

SANDNES: 

Tid: Mandag kl 17:00-18:00 .

Sted: Beryllveien 2b, Sandnes. Link til kart her.

Oppstart nytt kurs: 14 jan 2019

Kursslutt: 18 feb

Kontakt: Fysioterapeut Kristin Hagland på kristin@helse-fokus.no / mob: 971 96 699

Pris: 1320.- for 6 ganger

 

Kurset strekker seg over 6 uker.  Det blir god anledning til å lære seg Pilates metoden grundig i dette kurset. Les mer om kurset og hva Pilates er her.

Vanligvis kjøres det to nybegynner kurs i året med oppstart i september og januar, men enkelte ganger kan det settes opp korter kurs med færre som følge av økt etterspørsel. Dersom det ikke er et aktuelt kurs som ligger ute nå så kan du registrere din intersse i Pilates nybegynnerkurs på denne linken. Du vil da bli kontaktet på mail ved neste planlagte kurs. 

 

Påmelding

 

 

 

 Du kan lese mer om pilates under bildet.

 

 

 

MÅL MED KURSET

Dette er et introduksjonskurs som er obligatoriske for å kunne gå over til videregående kurs. Har du trent pilates før og fått nøye instruksjon og føler at du behersker teknikken kan du starte rett på videregående kurs.

Kursene går over 6 - 8 ganger.  8 - 10 deltagere pr kurs.  Det vil bli gitt en grundig opplæring i treningsprinsippene i Pilates, samt hva som trenes og hvorfor vi gjør dette. Belastningen er relativ lav da fokuset er på å lære teknikken og øvelsene i første omgang. Effekten kommer ved økt beherskelse av nettopp dette.

Det vil bli gjennomgått et fast øvelsesprogram, og en vil få god veiledning på utførelsen av øvelsene. Øvelsene foregår på matte. 

Målet med kurset er at deltager skal få et innblikk i hva Pilates metoden er og hensikten med denne treningsformen. Det viktigste er å lære å praktisere Pilates metoden og starte læringsprosessen hvor en skal integrere pusteteknikk sammen med både utgangstilling og bevegelse. Mange vil kunne bruke prinsippene selvstendig ved endt kurs, f.eks gjennom hjemmetrening ved ulike typer Pilates DVD'er, eller f.eks på enkelttimer ved treningsenter, hvor en ikke går så i dybden på teknikk. Dersom en ønsker kan en kjøpe en usb stick med et enkelt Pilates program som en kan benyttes til egentrening både underveis i kurset og etter endt kurs. Det også mulighet til å fortsette på videregående grupper hos oss etter fullført kurs.

 

HVA ER PILATES

Pilates er en type trening hvor målet er å få en sterk og bevegelig rygg. Øvelsene utføres i et rolig og kontrollert tempo hvor korrekt bruk av pust er avgjørende for ønsket resultat.

Det handler om å styrke den indre støttemuskulaturen, eller kjernemuskulaturen som den også kalles, som sitter som et korsett rundt bekken, rygg og mage. Det å ha en sterk støttemuskulatur er viktig for å kunne bære kroppen på den mest hensiktsmessige måten.  

En avgjørende del av Pilates er bevissthet, eller konsentrasjon under treningen. Dette skiller treningsformen fra konvensjonelle treningstyper.  Joseph Pilates sa: ”det spiller ingen rolle hva du gjør, hovedsaken er hvordan du gjør det”Dette forklarer hvordan Pilatesmetoden vektlegger kvalitet i bevegelsen. Ved å fokusere på hvordan øvelsene utføres, utvikler en dermed en økt kroppsbevissthet og kan derfor få et bedre utgangspunkt til å korrigere uhensiktsmessige holdningsmønstre hos en selv.  Vår erfaring er at utøverne etter hvert blir flinke til å kjenne selv ”hvor en har” skuldre og rygg og får med dette en bedre kroppsholdning.

Pust er en vesentlig del av treningen og er integrert i hver bevegelse. Ved å bruke pusteteknikkene riktig understøtter det bruken av de dype stabiliserende musklene, samtidig som det også bidrar til en avslappende følelse av kropp og sinn.  

Nøkkelelementene i Pilates:

  • å forlenge korte muskler og styrke svake muskler
  • å forbedre bevegelsenes kvalitet
  • å fokusere på kroppens kjernemuskulatur for å oppnå økt   stabilitet
  • å la pusten jobbe i samsvar med bevegelsene
  • å kontrollere selv de minste bevegelser
  • å forstå og forbedre en god kroppsmekanikk
  • å oppnå mental avslapning

 

HVORFOR TRENE PILATES

Et overordnet mål ved å trene Pilates er å få en god helse både fysisk og mentalt.  Joseph Pilates fokuserte på at ved å bruke Pilates metoden regelmessig, ville en i sin helhet kunne oppnå en bedre helse. Vi ønsker å understreke at i våre grupper vektlegges helsegevinsten ved å trene Pilates, kontra fokus på utseende og ”synlige” magemuskler. Det er en treningsform som betrakter hele kroppen i stedet for bare noen områder. Ved å integrere pust og bevegelse i en bevisst utførelse ønsker en å oppnå en følelse av ro og tilfredshet både under og etter trening.

Ved å trene Pilates hos oss kan en oppnå:

- mental avspenning og dermed bedre stressmestring

- økt kroppsbevissthet og dermed en bedre kroppsholdning

- sterkere og smidigere muskulatur og dermed en mer hensiktsmessig bruk av kroppen

- økt kunnskap omkring pusteteknikker og hvordan bruke pusten bevisst

- fokus og konsentrasjon omkring bevegelse og dermed en økende blodforsyning til både hjerne og muskulatur lokalt (”holder de små grå i sving”)

- en bedre velvære følelse av å få jobbe aktivt med muskulatur som lett  ”glemmes” i dagliglivet

 

For å ha effekt av Pilates øvelsene kreves det at en trener regelmessig. For nybegynnere holder det de første ukene å trene en gang i uken, men etter hvert vil en få en bedre utførelse, forståelse og dermed bedre effekt om en trener mer enn en gang i uken. Det trenger ikke være mer enn 10- 15 minutter et par dager i uken utenom hovedtreningen som er på en time.

Av å trene regelmessig kan en oppnå økt utholdende styrke i den dype stabiliserende muskulaturen. Det betyr at en vil kunne være bedre rustet til å tåle fysiske belastninger og utfordringer som kroppen måtte møte gjennom hverdagslige aktiviteter.

 

HISTORIKK

Pilates navnet har sitt opphav fra mannen som var initiativtakeren til denne treningsmetoden, Joseph Hubertus Pilates. Han ble født i Tyskland i 1880, og som barn led han av astma, engelsk syke og revmatisme. Det var dette som etter hvert drev han på en søken etter å finne en metode som kunne forbedre hans fysiske helse. Han fokuserte på idrett som en måte å bygge opp sin fysiske helse på, og han praktiserte selv blant annet skiløping, kroppsbygging, yoga og turn.  Pilates var særdeles inspirert av treningsformer fra Østen, som bl.a. yoga og ulike typer selvforsvars systemer. Det er med utspring i dette at han selv utviklet sin egen metode, Contrology, som han kalte Pilates metoden.  

Han flyttet til England i 1912 og her tjente han til livets opphold som blant annet profesjonell bokser, sirkusartist og som trener i selvforsvar ved politiskolen og Scotland Yard. På grunn av hans tyske statsborgerskap, ble han da 1.verdenskrig brøt ut internert i en arbeidsleir ved Isle of Man. Her utviklet han øvelser som han praktiserte selv, og på sine medfanger, for å holde seg og dem sunne og friske.

Da han ble løslatt returnerte han til Tyskland hvor han forsatte å utvikle metoden sin. Han traff en mann som skulle bli svært innflytelsesrik innen den moderne dansens verden, Rudolf von Laban. Sistnevnte oppfant en metode for dansenotasjon som han kalte ”laban-notasjon”, og han inkorporerte noen av Joseph Pilates’ øvelser i undervisningen sin. Dette gjorde også andre berømte dansepionerer som blant annet Hanya Holm, Martha Graham og George Balanchine.

I 1926 ble Pilates beordret til å trene opp den tyske hæren, og uenig som han var i de politiske og sosiale føringene i Tyskland, forlot han sitt fødeland og flyttet til USA. Her møtte han sykepleieren Clara, som han senere giftet seg med og sammen åpnet et treningsstudio i New York. Dette treningsstudioet lå i samme bygning som New York City-balletten. Danserne her ble tiltrukket av hans treningsmetode da de så at denne type styrketrening var særlig forebyggende for de vanligste type skadene de pådro seg.  Etter hvert strømmet skuespillere og idrettsfolk, samt rike sosietetsfolk til Pilates’ studio for å lære hans unike måte å styrke kroppen på uten å bygge opp en omfangsrik muskulatur.