Vanntrening for gravide

Skrevet av: Kjersti, publisert 17.07.2013

Tid: Torsdager kl 13:10-13:55.

Oppstart uke 34. Løpende påmelding.

Sted: Stavanger Sanitetsforening, Magnus Karlsonsgt. 15, Tjensvoll.  Link til kart her.

Pris: Se under priser

Instruktør: Fysioterapeut Kjersti Lerang Rosnes

Kontakt:  kjersti@helse-fokus.no eller mob. 986 51 072 

Mister du timer i løpet av den sesongen du har betalt for kan du ta timene igjen på andre av våre timer innen den perioden du har betalt for. Se under timeplan hvordan vi administrerer dette.

 

Påmelding her 

Sted: Stavanger Sanitetsforening, Magnus Karlsonsgt. 15, Tjensvoll. Link til kart her

 

Litt om gruppen: Gruppen er både for dere med plager og dere uten. Det er viktig å forebygge!  Siden noen har plager og andre ikke, en er på forskjellige stadier i svangerskapet og formen  varierer fra person til person, legger vi vekt på at hver enkelt må styre tempoet selv. En regulerer selv tyngden av treningen ved å redusere eller øke tempoet på bevegelsene vi gjør. Noen kommer for å bevege seg roligi vannet, mens andre vil oppnå en høyere treningseffekt. En skal ikke presse gjennom noe smerte som kan komme fra bekkenet! Informasjon angående viktigheten om holdning, knipeøvelser og pusteøvelser blir gitt under timen.

Vi starter med en lett oppvarming, øker så tempoet slik at en får opp pusten og de som ønsker det har muligheten til å ta seg godt ut. Deretter trapper vi ned, tøyer lett og slapper av til slutt.

Øvelsesprogrammet består av: Pusteøvelser, bekkenbevegelser, sirkulasjonsøvelser, styrkeøvelser, kondisjonstrening, strekke og rotasjonsøvelser, knipeøvelser, øvelser som stimulerer til bedre holdning og som virker positivt på puste mønsteret.

Bekkenplager:  Har en bekkenløsning er det viktig at man ikke presser gjennom smerte. Den enkelte må finne ut hvilke nivå som passer slik at en ikke forverrer sine plager. Har en plager er det lurt å starte litt rolig første gang og heller øke tempoet litt neste gang hvis formen tillater det. Hvis det er bekkenlåsning du har kan du snakke med fysioterapeuten som har gruppen rett før trenngen starter for å få råd. 

En kan trene i vann helt fram til fødselen så lengre fosterhinnenne er inntakte.