Vanntrening

Skrevet av: , publisert 14.12.2019

 

Vi tilbyr vanntrening i Stavanger og på Klepp

 

Høstsesong uke 34 - 51

Løpende påmelding på ledige grupper. Melder du seg på en gruppe som er full kommer du på venteliste og vil bli kontaktet  når det blir ledig plass. 

NB. Pga covid19 har vi færre deltakere pr gruppe. Ikke nøl med å melde deg på fulle parti. Åpner myndighetene opp for flere deltakere pr gruppe tar vi inn fra ventelisten.   

En får avslag i pris ved oppstart fra uke 38. Ta kontakt på kjersti@helse-fokus.no (Stavanger) eller kristin@hagland.no (Klepp) for å få en pris.  

 

STAVANGER:

Tid: 

Man: 09:00 - fullt

Tirs: 15:30 - fullt

Tirs: 16:25 - fullt

Tirs: 17:20 - fullt

Ons: 18:00 - fullt

Tors: 11.30 - fullt

Tors: 12:20 - fullt

Tors: 13:10 - fullt 

Tors: 19:30 - fullt

Tors: 20.20 - fullt

Fred: 09:00 - fullt 

Fred: 09:55 - fullt

 

Sted: 

Stavanger Sanitetsforening, Magnus Karlsonsgt. 15, Tjensvoll.  Link til kart her. 

 

Instruktører: 

Fysioterapeut Kjersti Lerang Rosnes (tirsd kl 15:30, 16:25, 17:20, torsd kl 11:30, 12:20, 13:10)

Fysioterapeut  Seline Holm (torsd kl 19:30, 20:20)

Fysioterapeut Karen Tungland (fred kl 09:00, 09:55)

Fysioterapeut Maren Skogland (man kl 09:00 og onsd kl 18:00)

 

Påmelding her

 

KLEPP:

Tid: 

Tirs: 12:30  - fullt

Tirs: 13.15  - fullt

Tors: 18.30  - fullt

Tors: 19.15  - få ledige plasser

 

Sted: 

Sirkelen i Klepp, Olav Hålandsveg 8, 4352 Klepp. Link til kart her 

 

Instruktør: 

Fysioterapeut Kristin Hagland (tirsdag)

Fysioterapeut Karen Tungland (torsdag)

 

Påmelding her

 

 

Vanntrening

Vanntrening er bevegelse til musikk i godt oppvarmet basseng, 32 - 34 grader. Aktiviteten kan tilpasses ulike behov for trening, slik som bevegelighetstrening, styrketrening eller utholdenhetstrening.

Vanntrening passer for alle som liker å trene i vann. Det er viktig at man finner en aktivitet som man liker å drive med slik at treningen blir lystbetont og regelmessig. Regelmessig fysisk aktivitet er sunt for kroppen, kan forebygge og til og med kurere en rekke sykdommer. Så enkelt er det egentlig, men likevel litt vanskelig. Ved å melde seg på dette tilbudet får en kontinuerlig en god trening i uken og kan få innført en god rutine på å holde seg i regelmessig aktivitet - og vi erfarer at våre deltagere får både glede og påfyll av energi av denne treningen.

Vannets egenskaper gir god støtte til kroppen gjennom oppdrift og motstand. Oppdriften i vannet reduserer kroppsvekten med 90 %, noe som fører til mindre belastning på leddene. Motstanden vannet gir, utnytter vi også som "vekter". Jo raskere vi beveger armer og bein gjennom vannet, jo tyngre blir det. Hver deltaker styrer tempoet selv slik at treningen tilpasses den enkeltes behov. Noen har plager som må tas hensyn til. Andre har ingen plager. Derfor er det viktig at vi tar ansvar for oss selv og finner det tempoet som passer.

Treningen varer i 45-50 min. Vi starter med lett oppvarming, øker så tempoet slik at man får opp pusten og de som ønsker det har muligheten til å slite seg godt ut. Deretter jobber vi med styrke i armer og bein og til slutt slapper vi godt av. Vi benytter oss av den delen av bassenget hvor en står i bunn.

Øvelsesprogrammet består av: pusteøvelser, sirkulasjonsøvelser, strekk- og rotasjonsøvelser, kondisjonstrening, styrketrening og øvelser som stimulerer til bedre holdning.

Forskning viser at trening i vann kan ha god effekt på forhøyet blodtrykk og gi en bedre kondisjon til deg som har vanskelig for å oppnå dette med ordinær trening på land. 

Se: artikkel her :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289176/

 

OKDenne siden benytter cookies
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å bedre din brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler . Detaljer