Vanntrening

Skrevet av: , publisert 14.12.2019

 

Vi tilbyr vanntrening i Stavanger og på Klepp

Vårsesong - uke 33 - 50

Det er mulig å melde seg på fulle grupper. Du kommer da på venteliste og vi tar kontakt ved ledig plass.

 

STAVANGER:

Tid: 

Man: 09:00 - ledige plasser

Tirs: 15:30 - 1 ledig plass

Tirs: 16:20 - 1 ledig plass

Tirs: 17:10 - full

Ons: 18:00 - 1 ledig plass

Tors: 11.30 - full

Tors: 12:20 - full

Tors: 13:10 - ledige plasser til gravide

Tors: 19:30 - full

Tors: 20.20 - ledige plasser

Fred: 09:00 - få ledige plasser

Fred: 09:50 - ledige plasser

 

Sted: 

Stavanger Sanitetsforening, Magnus Karlsonsgt. 15, Tjensvoll.  Link til kart her. 

Instruktører: 

Fysioterapeut Kristiane Reinertsen (tirsd kl 15:30, 16:20, 17:10)

Fysioterapeut Karianne Espedal (torsd kl 11:30, 12:20, 13:10)

Fysioterapeut Karen Tungland (torsd kl 19:30, 20:20, fred 09:00, 09:50)

Fysioterapeut Nina Sandvik (man kl 09:00)

Fysioterapeut Bjørnar Skår (ons kl 18:00) 

 

KLEPP:

Tid: 

Tirs: 12:30 - full (venteliste)

Tirs: 13.15  - full 

Tors: 18.30 - ledige plasser

Tors: 19.15 - ledige plasser

 

Sted: 

Sirkelen i Klepp, Olav Hålandsveg 8, 4352 Klepp. Link til kart her 

 

Instruktør: 

Fysioterapeut Peter Broek (tirsdag)

Fysioterapeut Kristiane Reinertsen (torsdag) 

 

Vanntrening

Vanntrening hos Helse-fokus foregår i godt oppvarmet basseng, 32-34 grader, og drives av fysioterapeuter med kompetanse på opptrening og rehabilitering. Fysioterapeuten vil gi deg god instruksjon på øvelser som kan være både forebyggende og redusere smerter og plager i muskel- og skjelettsystemet. I løpet av de 45 minuttene en gruppetime varer hos oss prioriterer vi intervalltrening, styrketrening og bevegelighetstrening etter gjeldende anbefalinger for bla. hjerte- og lungerehabilietering, artrose, overvekt og fedme. Fysisk aktivitet er også forebyggende og anbefalt behandling for diverse angstlidelser og depresjon.  

Vannets egenskaper gir god støtte til kroppen gjennom oppdrift og motstand. Oppdriften i vannet reduserer kroppsvekten med 90 %, noe som fører til mindre belastning på leddene og dermed opplever mange at smerte reduseres og de kan ta seg mer ut ved å trene i vann. Motstanden vannet gir, utnytter vi også som "vekter". Jo raskere vi beveger armer og bein gjennom vannet, jo tyngre blir det. Dette gir dermed en god effekt på både muskler, hjerte og lunger og mange erfarer at den fysiske formen dermed øker. Vi erfarer at våre deltagere får både glede og påfyll av energi av denne treningen. Ved hjelp av deg, som styrer tempoet selv, blir dette individuelt tilpasset gruppetrening. 

Fysioterapeuten står på land og viser øvelser til god musikk som er tilpasset aktiviteten. Vi starter med god gjennombevegelse og lett oppvarming, øker så tempoet (intervalltrening) slik at de som ønsker kan få opp puls og pust og har muligheten til å slite seg godt ut i det avlastende vannet. Deretter jobber vi med styrke i armer og bein og til slutt slapper vi godt av. Vi benytter oss av den delen av bassenget hvor en står i bunn.

Øvelsesprogrammet består av: pusteøvelser, sirkulasjonsøvelser, strekk- og rotasjonsøvelser, kondisjonstrening, styrketrening og øvelser som stimulerer til bedre holdning.

Forskning viser at trening i vann kan ha god effekt på forhøyet blodtrykk og gi en bedre kondisjon til deg som har vanskelig for å oppnå dette med ordinær trening på land. 

Se: artikkel her :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289176/

 

OKDenne siden benytter cookies
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å bedre din brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler . Detaljer